Kolagen: proč jej používat a jak vybrat ten správný I. část

Ahoj,01-ikona

často nám zasíláte otázky, týkající se kolagenu (jinak také collagenu). Jaký je ten správný, v jaké formě je nejúčinnější, v jakém množství je nejúčinnější, jak poznám ten pravý? Zkrátka to vypadá, že sice všechny víme, že kolagen je pro naše těla prospěšný, ale jinak v tom moc jasno nemáme. Ostatně, různé reklamní články nám také mnoho správných informací nepodávají. Tak jestli souhlasíte, půjdeme si v tom udělat trochu jasno.

V rámci osvěty si na začátku řekneme, co to vlastně ten kolagen je, jaké jsou jeho druhy, jaké mají vlastnosti a složení a k čemu je vůbec dobrý (kromě toho, že určitě dobrý je, protože to říkaly holky z práce .-)).

Kolagen je bílkovina

Holky z práce tentokrát měly pravdu. Kolagen je skutečně nejenom prospěšný, ale také nezbytný. Je to bílkovina, která je obsažena jako hlavní složka ve tvých (i našich, pochopitelně) chrupavkách, šlachách, vazivu, nehtech, ale hlavně v kůži. Je zodpovědná za jejich elasticitu a fyziologické vlastnosti. Již sám název „kolagen“ napovídá, o co jde. Pochází z řečtiny, ze slova kolla (ne, nemá nic společného s coca colou:-)) a v překladu znamená klíh. Ten se vyráběl v minulosti právě z kůží a kostí zvířat.

Jistě si řeknete: „výborně, tak když mám kolagen v těle, tak proč jej budu dokupovat? Tělo si jej přeci vytvoří podle potřeby, ne?“. Odpověď? Nevytvoří, nebo jej nevytvoří dost. Proč? Záleží na tom, kolik ti je let. Pokud méně než 25, tak tvé tělo produkuje kolagenu dostatek. Pokud ti je více než 25, tak máme pro tebe špatnou zprávu – produkce kolagenu ve tvém těle se výrazně dramaticky snižuje s každým rokem. No, a pokud je ti okolo 40ti let, tak máš jistotu, že již žádný vlastní kolagen neprodukuješ. A co to vlastně pro tebe znamená? Výsledkem je, že od zhruba 25. roku věku nám postupně množství kolagenu v těle ubývá. To má vliv na elasticitu pokožky (tvoří se vrásky), nehtů (ty potvory jsou méně pružné a postupně se více lámou, samozřejmě ty naše, nikoli umělé), stejně tak se stávají méně pružnými naše vlasy a co hůře, stejný vliv má úbytek kolagenu také na chrupavky, kterými jsou obaleny naše klouby a na šlachy. Klouby a šlachy ztrácejí pružnost a tak dříve, nebo později, začneme mít problémy při pohybu.

Zásadní problém je v tom, že až tyto projevy začnou být výrazné, to znamená, až zjistíš, že tomu tak je, bude relativně pozdě na doplnění chybějícího kolagenu. Chrupavka není houba. Chceš-li předejít důsledkům, nebo zmírnit postup úbytku kolagenu, je rozhodně na místě začít včas a doplňovat kolagen do svého těla již v době, kdy tvé tělo již jeho produkci omezuje. Vím, že to je nespravedlivé. V 25 letech jsi mladá, krásná, na začátku své kariéry, máš celý život před sebou a teď se tady dozvídáš, že je na čase začít něco dělat pro to, aby si omezila projevy stárnutí? Ono je to trochu jinak. My, holky, to máme přeci tak, že ve dvaceti nechceme vypadat na osmnáct, ale ve třiceti zase chceme vypadat na alespoň o pět let mladší. A kdybychom ve čtyřiceti vypadaly na třicet, také nám to nebude vadit:-). Tak co s tím? Inu, pomůžeme si sami. Zkrátka do těla musíme ten problematický kolagen dostat. Výhodou je, že to nebolí, protože je prostě jenom spolkneme ve formě kapsule, nebo vypijeme ve formě rozpustného prášku, například Skinny girls Bio mořský Collagen.

kolagen

Jistě, můžeš jej doplňovat také prostřednictvím konzumace masa. Nejvíce je ho obsaženo například ve vepřových kůžích, nebo v hovězím mase (například v kližce). Jenže to není pro většinu z nás to pravé a hlavně – naše tělesné schránky jsou tak trochu proti, protože takto získaný kolagen neumí efektivně využít. Zkrátka, i když mu jej takto dodáš, jenom málo ze  získaného kolagenu tělo využije.

Existuje 27 typů kolagenů

obsažených v různých živočišných tkáních, pro naše těla jsou nejdůležitější tyto typy kolagenu:

Typ I, který tvoří cca 90% kolagenu v těle. Je nezbytnou a důležitou součástí struktury kůže, kostí, šlach, vláknité chrupavky, pojivových vláken a zubů. Typ II se nachází v elastické chrupavce. Ta pomáhá tlumit nárazy v kloubech,  vznikající při pohybu. Nakonec pak typ III, jenž je součástí struktury svalů a orgánů. 

Tak že, jak vidíš, kolagen je v našich tělech velice užitečný a důležitý. O to více zamrzí, že jeho produkce věkem výrazně klesá. No a někdy si k snižování jeho produkce i tak malé pomáháme samy. Čím? Třeba konzumací alkoholu, kouřením, nadměrným opalováním…

Protože je kolagen pro nás, holky, důležitý z estetického hlediska, abychom měly hezčí a pružnější pleť, zuby a vlasy, plní také funkci méně viditelnou, avšak pro život mnohem významnější a to právě jako součást svalových vláken a chrupavek. Vždyť se přeci chceme bez omezení pohybovat celý život. Proto když čteš, že kolagen je důležitý a máš jej doplňovat do svého organizmu, není to žádný marketingový tah výrobců. Je to zkrátka dobrá rada. A když k tomu připočteš, že kolagen nemá v podstatě žádné negativní účinky, není co řešit. Je to jenom na tobě, zda a kdy začneš kolagen konzumovat! Vždyť nakonec některý navíc i výborně chutná. Například Skinny girls Bio mořský Collagen s příchutí lesní jahody. Jenom pamatuj, že čím dříve začneš (myšleno s ohledem na věk), tím lépe.

HOTOVO:-))DOBROU CHUŤ!!01-ikona

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptetak.cz