Středomořská dieta

Ahoj, holky, 

tak dneska to bude zase o jídle a hubnutí :-) Na své si přijdou hlavně milovnice středomořské kuchyně. Slyšelas už o mediteránní dietě? Někdy se jí říká také středomořská. A jak už je jasné z jejího názvu, jedná se o dietu, která vychází ze stravovacích návyků obyvatel Středomoří.

Kdo si počká, ten se dočká

Tahle dieta (nebo spíš způsob stravování) neslibuje rychlý pokles hmotnosti ani centimetrů v pase a ručička váhy bude klesat určitě pomaleji než u jiných již představených diet. Očekávat můžeš zdravý úbytek váhy 1–2 kg za měsíc. Podle odborníků se ale jedná o jednu z nejzdravějších diet vůbec, takže i když úbytek váhy přichází postupně, děje se to pro tělo přirozeným způsobem a díky tomu bez rizika jojo efektu.

A navíc se jedná o dietu, kterou si můžeš doslova vychutnávat – nejenom že tě nečeká žádné velké hladovění a odříkání, ale naopak do svého jídelníčku zařadíš samé skvělé potraviny.

V neposlední řadě je tady celý katalog zdravotních benefitů. Je obecně známo, že obyvatele států u Středozemního moře trápí méně kardiovaskulárních problémů a jsou známí pro svou dlouhověkost. Podle odborníků je to právě díky jejich stravě.

stredomorska-dieta

Tak jo, co tedy při středomořské dietě jíst a nejíst?

Nutno podotknout, že se jedná spíš o doporučení určitých skupin potravin než o nějaký direktivní seznam. Důležité je mít na paměti i to, že nejvíc výživové hodnoty se skrývá v potravinách v jejich co nejpřirozenější podobě. Po polotovarech a různých chemií vylepšených šmakuládách zatím nikdo ani nezhubl, ani nevybudoval pevné zdraví.

V hlavní roli olivový olej

Středomořské národy zkrátka používají olivový olej na všechno: při přípravě studeného i teplého jídla, a dokonce i jen tak na pečivo. Někdy i na vlasy, ale to je do trochu jiného článku. Nostalgicky tedy zamávej máslu, sádlu i margarínu a vrhni se do objevování všech tváří tohohle pokladu lisovaného z oliv.

Zelenina ke všemu, ovoce jakbysmet

Ano, tahle dieta je jako stvořená pro fanoušky čerstvé zeleniny. Rajčata, papriky, saláty…ke každému jídlu. Říká se, že v tradiční středomořské kuchyni tvoří zelenina asi 50% všech konzumovaných potravin. Samozřejmě sem patří i různé čerstvé ovocné a zeleninové šťávy i smoothie.

Hodně ryb a mořských plodů, maso spíš výjimečně

Konzumace ryb je prostě skvělá, vždyť už děti na základní škole se učí, že ryba by měla být v jídelníčku alespoň dvakrát týdně. A mořské ryby navíc obsahují ještě víc jódu a nenasycených mastných kyselin. Ale jestli jsi naprosto antirybí typ, neházej ještě středomořskou dietu do žita, vhodné je i drůbeží maso. Naopak červenému masu by ses měla spíš vyhýbat.

Mimochodem, když už jsme u těch mořských ryb, jejich dalším přínosem pro zdraví i krásu je kolagen. Naštěstí dnes už nemusíš zbaštit tolik ryb, abys ho tělu doplnila v dostatečném množství. Hravě to zvládneš s naším jahůdkovým SKINNY GIRLS BIO mořským kolagenem. A nezapomeň si na jeho přípravu pořídit stylový shaker:-)

Těstoviny i pečivo

Příjemná změna po několika dietách, které od konzumace pečiva spíš odrazovaly, nemyslíš? Ve středomoří je typické jíst kvalitní semolinové těstoviny a chléb. Obojí ideálně v celozrnné variantě a s olivovým olejem :-)

Oříšky a semínka

Další zdroj zdravých tuků a zároveň ideální adept na rychlé svačinky. Ale pozor, myslíme samozřejmě oříšky v jejich přirozené formě, žádné solené arašídy a mandle v čokoládě.

Sklenička červeného

A na závěr dobrá zpráva pro milovnice vína – nejenom že ho středozemní dieta nezatracuje, dokonce vyzdvihuje zdravotní přínosy červeného a doporučuje v malém množství jeho pravidelnou konzumaci (za tu lze považovat cca 1 deci denně).

Nejenom jídlem je člověk živ

Pro středomořské národy je kromě zdravého jídelníčku typické i klidnější životní tempo. Více odpočinku a méně stresu. Jídlo je pro ně rituálem a příležitostí k setkávání přátel a rodiny, ne jen doplnění živin v co možná nejkratším čase. I v tom bychom se mohly inspirovat :-)

Typické je pro ně i trávení času na čerstvém vzduchu, díky tomu i vyšší příjem vitaminu D, jehož nedostatek nás v těchto dnech trápí. Naštěstí ho můžeš doplnit třeba prostřednictvím našeho Imunitu, který je doslova nabušený vším, co pro budování silné imunity v tomto období potřebuješ.

A jako vždycky na závěr tě upozorníme na naše cvičební videa, která ti, zvlášť teď, když trávíme co nejvíc času v našich domovech, určitě přijdou vhod. A je jedno, jestli chceš makat na sexy sixpacku nebo se jen potřebuješ pořádně protáhnout.

Tvoje holky ze SKINNY GIRLS:-))

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptetak.cz

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení